Home » Tervetuloa Finnairin A350-koneeseen

Tervetuloa Finnairin A350-koneeseen

by Jerry / Pako Arjesta

Yhteistyössä Finnair

Welcome aboard

Welcome aboard

Istun Helsinki-Vantaan Finnair Loungessa Tokion ja Prahan lennon välissä. Alan tutkia maileja ja näen, että Finnair on lähettänyt jotain. ”Tervetuloa tutustumaan A350-koneeseemme.” Mitä ihmettä? Avaan sähköpostin ja näen kutsun. Finnair on kutsunut minut tutustumaan siihen koneeseen, jonka luomisprosessia olen seurannut erittäin läheisesti viimeisen puolen vuoden ajan. Näytän viestiä Tiialle innosta puhkuen ja lähetän varmuuden vuoksi parikin KYLLÄ-vastausta, jos vaikka ensimmäinen ei mennyt perille. Tasan viikon päästä olen samalla kentällä Non-Schengen puolella Finnairin Premium Loungessa odottelemassa bloggaajia Veera Bianca, Kaukokaipuu, Pää Pilvissä ja Curious Feet –blogeista. Seuraamme liittyvät myös Finnairin edustaja, Me Naisten päätoimittaja Johanna Lahti ja Finnairin blogiakin kirjoittava rokkitähti Jyrki69. Meidän värikäs porukkamme oli varmasti aikamoinen näky kameroidemme ja hymyjemme kera. Matkatessamme bussilla hämärän ja sateisen lentokentän läpi kohti konetta, innostuksemme oli käsinkosketeltavissa. Minulle saatettiin sanoa koneessa parikin kertaa siitä kuinka olin into pinkeänä kuin lapsi karkkikaupassa. Toisaalta mitä muutakaan sitä voisi olla, kun pääsin viimein kokemaan millainen A350-koneen UPEA businessluokka on!

 

Yleistä koneesta

Ulkoa

Koska A350 on ollut niin paljon esillä mediassa, tekninen puoli ja sellaiset on käsitelty jo moneen kertaan, eikä se muutenkaan ole oma vahvuusalueeni, joten jätän tuon puolen melko vähälle. Sen verran sanon kuitenkin, että polttoaineenkulutusta on laskettu 25%, koneen sisäilma vaihtuu täysin 2 – 3 minuutin välein ja istuinpaikkoja on yhteensä 297, joista 46 on businessluokassa. Lisätietona se, että koska kyseessä oli vielä miehistön perehdytyslento eikä virallinen reittilento, kaikki ei ollut vielä ”valmista”, eli ruokamenu oli vielä erilainen kuin oikeilla lennoilla ja esimerkiksi vessoissa ei ollut hygieniatuotteita, jotka siellä tulee olemaan.

Ensimmäinen ajatukseni koneeseen noustessa oli: ”Onpa tämä valoisa ja avara!” Varsinkaan ”avara” ei ole yleensä se sana, jota käyttäisin yhdestäkään lentokoneesta, mutta A350:ssä se on erittäin kuvaavaa. Värimaailma ja matkustamon linjat ovat modernin pelkistettyjä ja hyvällä tavalla kliinisiä. Se ei ole mikään yllätys, että juuri businessluokka kiinnosti minua kaikkein eniten, joten pääsin matkustamaan molempiin suuntiin juurikin busineksessa. Kävin kuitenkin myös economyn puolella ja voin sanoa siitä sen verran, että kyseinen matkustusluokka tuntui selvästi tilavammalta, avarammalta ja modernimmalta kuin edeltäjänsä. Uskon, että siellä viihtyy mainiosti pidemmilläkin lennoilla, sillä jokaisella on suuret henkilökohtaiset näytöt ja revontulivalot ulottuvat koneen päästä päähän.

Economy

Konetta on kehuttu hiljaiseksi, joten tällä kertaa en laita vastamelukuulokkeitani päähän vaan kuuntelen varta vasten nousussa kuuluvia ääniä. Nousu on muutenkin todella pehmeä (en edes painaudu istuinta vasten, kuten yleensä), mitä lisää se, että moottoriäänet ovat aivan selvästi hiljaisempia kuin vaikkapa A330-koneessa, jossa olen matkustanut Tokion reissut. Hiljaisuus tarkoittaa myös sitä, että kanssamatkustajien kanssa on ihan oikeasti helppo jutella! Pystyin keskustelemaan parin istuimen päähän korottamatta ääntäni, mikä on aikamoinen saavutus, kun yleensä vieruskaverillekin pitää huutaa koneessa. Näin tähän täydellisesti sopivan sloganin Finnairin some-kanavassa: ”kovin ääni matkustamossa on jääpalojen kilinä”. Hiljaisuus ei ole pelkästään mukavuustekijä, sillä tutkimusten mukaan melu rasittaa ihmiskehoa, eli A350 on armollisempi varsinkin pitkillä lennoilla.

Yksi harvoista ”negatiivisista” sanottavista liittyy vessaan. En mitannut sitä mittanauhalla, mutta mielestäni businessluokan vessa oli ehkä hieman pienentynyt. Ongelmana oli myös se, että vessanpöntön etureuna on selvästi tavallista paksumpi/leveämpi, mikä saattaa aiheuttaa sotkuisen ongelman miehille, jotka eivät ole kauhean tarkkoja käydessään vessassa seisoviltaan. Muuten pidin vessan ulkonäöstä ja erityisesti pohjoismaalaisesta, vaaleasta puusta. Mutta WC sisälsi kuitenkin yhden jättimäisen parannuksen (ainakin tällaisen hygieniafriikin mielestä), sillä vesihana on vaihtunut! Yleensä hanasta pitää painaa nappulaa, jotta vettä tulee parin sekunnin ajan. Käsiä ei siis saa puhtaaksi, joten nappia pitää painaa yhä uudestaan ja samalla aina liata kädet. Näin ei oikeasti saa käsiään puhtaaksi. A350:n vesihanat toimivat liikkeentunnistuksella, mikä on aivan mahtava juttu, sillä enää ei tarvitse olla painelemassa niitä likaisia nappuloita. Ja vessoista puheen ollen, se ”naisten vessa” ei ole tarkoitettu vain ja ainoastaan naispuolisille matkustajille, mistä moni tuntui nostavan haloon. Kyseinen vessa vain sisältää hieman enemmän naisille suunnattuja hygieniatuotteita eikä näinollen syrji tätä meidän karvaisempaa sukupuolta.

WC1

Businessluokka

Istuin1

Istuin4

Vasemmalla puolella on upotettu ”lokero” esimerkiksi kuulokkeille.

Businessluokan matkustajat ovat suurimmaksi osaksi ihmisiä, jotka haluavat olla lentokoneessa omissa oloissaan ja keskittyä nukkumiseen tai vaikkapa työntekoon. Olemme poikkeus Tiian kanssa, sillä matkustamme lähes aina kahdestaan, joten haluaisimme mieluiten kyetä olemaan mahdollisimman lähekkäin, jotta keskustelu onnistuu helposti. Businessluokan istuimissa on käytetty 1 + 2 + 1 ratkaisua, eli jokaiselta paikalta on suora yhteys käytävälle, jolloin kenenkään ei tarvitse hyppiä toisen jalkojen yli, kuten monissa muissa businessluokissa. Tämä on itsessään erittäin suuri parannus varsinkin yksin matkustavien kannalta.

Reunimmaiset istuimet on käännetty lievästi ikkunoita kohti ja keskimmäiset istuimet osoittavat kohti koneen keskustaa. Tästä syystä kenenkään ei tarvitse tuijotella toisen matkustajan naamaa, sillä kaikilla on oma rauhallinen ”koppinsa”, jossa matkustaminen luo mukavaa yksityisyyttä. Hyvä puoli tässä on se, että yksin matkustava voi valita minkä tahansa paikan ja olla omassa rauhassaan. Jonkun kanssa matkustavan täytyy kuitenkin miettiä hieman, mikä on tähän tarkoitukseen paras paikka.

Itselleni paikan valinta on todella tärkeää, mutten vieläkään tiedä, mitkä näistä otamme sitten, kun pääsemme ensimmäistä kertaa A350:n kyytiin kahdestaan Tiian kanssa. Toisaalta keskipaikat olisivat hyvät, sillä istuimia voi siirtää myös eteenpäin niiden ollessa pystyasennossa, jolloin keskustelu helpottuu vieruskaverin kanssa. Toinen vaihtoehto olisi käytävän molemmilta puolilta paikkojen ottaminen, nimittäin käytävän yli on ainoa näköyhteys toiseen matkustajaan. Kolmas vaihtoehto olisi peräkkäin istuminen laidassa, joka olisi paras ratkaisu siitä syystä, että molemmat saisivat ikkunapaikat ja kenties kaikkein eniten sitä omaa rauhaa. Toisin sanoen en ole yhtään sen viisaampi tämän asian suhteen, vaikka olenkin matkustanut tuossa koneessa jo yhteensä lähes 6 tuntia.

Istuin9

Istuin8

Vierekkäiset keskipaikat. Keskustelu onnistuu helpommin, jos molemmat siirtävät istuimensa etuasentoon. Tässä näkee myös kookkaan sivupöydän, joka on todella kätevä.

Lento oli sen verran lyhyt, että meillä oli vain pieni ruokatarjoilu verrattuna kaukolentoihin. Tästä syystä en sen enempää keskity ruokaan tässä postauksessa, sillä pääsin maistelemaan uutta menua Tokion lennollani, joten kerron ruoista mieluummin sen postauksen yhteydessä. Businessluokassa ruokailua kuitenkin helpottaa se, että sivupöytä on tarpeeksi kookas. Lisäksi vaikka esiin ponnahtava, taitettava, erillinen ruokapöytä olisi esillä, matkustaja pääsee helposti nousemaan paikaltaan purkamatta koko pöytää. Yleensähän pöydältä pitää poistaa kaikki ja se täytyy asettaa takaisin omalle paikalleen, jos haluaa päästä jaloittelemaan, mutta A350-businessluokassa tämäkin ongelma on poissa.

Ruoka

Istuin7

Istuin6

Kuvan alaosassa näkyvä käsinoja nousee nappia painamalla. Alhaalla ollessaan se helpottaa siirtymistä käytävälle. Sen vieressä on todella syvä ja tilava lokero, jonne saa mahtumaan pienemmät tavarat. Sivupöydän alta löytyy erillinen paikka juomapullolle.

Istuin5

Jalkatilaa löytyy kahdesta tasosta. Alempaa voi käyttää vaikkapa säilytykseen, jos sille ei ole muuta käyttöä.

Viihde1

Viihde2

Karttaa pystyy pyörittämään kuin älypuhelimen kosketusnäyttöä.

Uusi viihdejärjestelmä teki vaikutuksen suurella näytöllään ja intuitiivisella käyttöliittymällään. Oli hauskaa nähdä näytöltä matkan kulku eri tavoin, kuten yllä olevassa kuvassa, kartan avulla tai vaikkapa kamerasta. Viihde3 Kollaasi

Yllä oleva kuva näyttää, mihin viihdejärjestelmä pystyy. Kartan saa niin lähelle, että oman talonkin saa halutessaan näkyviin. Lisäksi eri kohteista löytyy mielenkiintoisia tietoja, joita on hyvä lueskella vaikkapa matkakohteestaan. Viihdejärjestelmässä oli vielä hieman käyttöongelmia, jotka on luultavasti korjattu jo tähän mennessä. A350 on Finnairin ensimmäinen kone, jossa on myös WIFI, mikä on todella odotettu toiminto. Omalla kohdallani se toimi hyvin, kun sain sen toimimaan kirjautumisvaikeuksien jälkeen. Toivon vain, että kirjautumiskokemuksesta tehdään reippaasti helpompi, sillä en ollut ainoa, joka paini sen kanssa lennon aikana. Kuitenkin kun sen saa toimimaan, se toimii hyvin.

Valot2

Viihtyisyyttä lisätään tietysti myös jo kuuluisiksi tulleilla tunnelmavaloilla, jotka voidaan laittaa kuvastamaan jopa revontulia. Uskokaa pois, ne vaikuttavat matkustusmukavuuteen todella paljon, jos satut olemaan yhtään esteettinen henkilö. Kuvat eivät tee valoille oikeutta – ne on koettava itse.

Kaiken kaikkiaan kone tuntui olevan täynnä parannuksia ja hiottuja yksityiskohtia. Oikeastaan kaikki asiat, joita vanhemmissa koneissa voitaisiin parannella, on otettu huomioon A350-koneessa. Kunpa tämä saataisiin vielä Tokion reitille! En itse asiassa ymmärrä lainkaan, miksi A350 ei alkanut lentää välittömästi Japaniin, jonka businessluokat tuntuvat olevan aina lähes täynnä. Tuntuu vähän siltä, että kone menee hukkaan Bangokin lennoilla, mutta tästähän voi olla montaa mieltä.

Valtava kiitos Finnairille tästä kutsusta, kokemuksesta ja suoraan sanottuna kunniasta! Kiitos myös matkakumppaneille tästä ikimuistoisesta reissusta. Käykää lukemassa heidänkin postauksensa varsinkin, jos haluatte saada paremman käsityksen economysta. Jos jokin jäi epäselväksi tai haluatte tietää lisää koneesta (erityisesti businessluokasta), pistäkää ihmeessä kommenttia, vastailen parhaani mukaan.


 

Jos pidit lukemastasi ja haluat tietää ensimmäisten joukossa, kun julkaisen postauksiani, voit käydä tykkäämässä blogin Facebook-sivuista. Jos haluat nähdä myös kuvia ennen kuin ne päätyvät blogiin asti (jos päätyvät lainkaan) ja seurata juttujani enemmän reaaliajassa, käy tykkäämässä myös Instagram-sivuistani. Arvostan jokaista tykkäystä ja seuraajaa, joten kiitos jo etukäteen :)!

 

 

 

You may also like

17 kommenttia

Sanna I Siveltimellä 27 joulukuun, 2015 - 00:48

Voi vitsi, aika kelvollisen näköistä meininkiä! ;)))

Vastaa
Jerry / Pako Arjesta 27 joulukuun, 2015 - 11:27

Ehdottomasti kannattaa testata joskus, jos tulee mahdollisuus :)!

Vastaa
A350 27 joulukuun, 2015 - 15:08

Onneksi olkoon, että olet päässyt tutustumaan koneeseen. Oma mielipiteeni on, että toisilla yhtiöillä Business-luokka on parempi. Tässä muutama oma huomio muutaman lennon perusteella:
Istuimen käsinoja, joka menee ylös/alas on aivan oudossa kulmassa istuimeen, eli siitä ei ole mitään iloa käsinojana. Muuta toimintoa en ole sille keksinyt.
Sitten jalkatilassa on outo muovinen suojus, joka hajoaa helposti, mikä saa istuimen näyttämään rähjäiseltä. Samoin vaaleissa väreissä näkyy kaikki lika.
Näyttöruutua ei voi kallistaa, eli makuuasennossa katsominen on vaikeaa.

Vastaa
Jerry / Pako Arjesta 27 joulukuun, 2015 - 22:13

Kiitos, Mika :)! Se oli hieno kokemus.

En osaa itse asiassa sanoa tuohon käsinojaan mitään, koska en itse pannut samaa asiaa merkille. Ainakin se luo näköesteen, jos ei muuta :). Vaaleissa väreissä näkyy lika helpommin, mutta toisaalta sen pitäisi myös tarkoittaa sitä, ettei penkkejä voida pitää likaisena vain, koska kukaan ei huomaa sitä. Eli ehkä ne puhdistetaan herkemmin. Näyttöruudun kallistuksen puuttuminen ihmetytti minuakin, mutta unohdin laittaa sen postaukseen. Makuuasennossa katselin leffaa, mutta tämä ei ainakaan suuresti häirinnyt silloin. Pidempi lento varmaankin näyttäisi paremmin mahdolliset puutteet.

Tosi hyviä huomioita nämä kaikki! Kiitos, että toit nämä muidenkin nähtäville kommentin kautta, koska näistä voi olla monelle apua :). Vertailukohtia ei valitettavasti ole, koska kaikki businessluokan lentoni on lennetty Finnairilla, mutta itse ainakin pidin tästä kovasti. Hyvä kuitenkin kuulla muitakin mielipiteitä!

Vastaa
Ulla 28 joulukuun, 2015 - 19:02

Tää on ollut varmasti hieno kokemus =) Innolla odotan, että pääsen joskus lentämään tuolla Finnairin uudella lapsella 😉 Tyylikkäälle näyttää. Hihi ja mun lentoemo-frendi tuossa ekassa kuvassa oli näköjään teitä ottamassa vastaan lennolle 🙂

Vastaa
Jerry / Pako Arjesta 29 joulukuun, 2015 - 10:36

Todellakin oli :D! Pääset varmasti vielä jossain vaiheessa lentämään tuolla. Hauska sattuma, että kaverisi oli juuri tuossa kuvassa :P. Tosi mukavalta vaikutti :).

Vastaa
Simo 29 joulukuun, 2015 - 01:18

Onko näissä uusissa bisnespenkeissä sitä perinteistä selkähierontaominaisuutta?

Vastaa
Jerry / Pako Arjesta 29 joulukuun, 2015 - 11:36

Itse asiassa on! Businessluokassa oli niin paljon kaikenlaista, etten muistanut laittaa jokaista faktaa postaukseen, joten on hyvä, että mainitsit tämän :).

Vastaa
Lotta Watia | Unagidon 30 joulukuun, 2015 - 10:01

Toi on kyllä mahtavaa, jos matkustamossa todellakin on hiljaisempaa kuin yleensä. Economyn takariveissä humina tosin varmaan on taas toista tasoa, mutta ehkä siellä siiven kohdilla vielä hiljaisempaa. Ihan huippulisäys myös tuo sensori vessan vesihanassa – se paineleminen on ärsyttävää!

Vastaa
Jerry / Pako Arjesta 30 joulukuun, 2015 - 10:37

Uskon ihan oikeasti, että myös economyssa on huomattava ero, koska en ainakaan kiinnittänyt negatiivisesti siihen huomiota, kun kävin siellä pyörähtämässä :). Mutta tietysti businessluokassa on yleensä vielä sitäkin hiljaisempaa. En tajua, miksei jokaisessa lentokoneessa ole jo tuollainen hana :D!

Vastaa
Veera Bianca 30 joulukuun, 2015 - 13:40

Tosi hyvä ja ja yksityiskohtainen postaus! Sun blogissa just nää on mun lemppareita, saa oikeesti kunnolla kuvan mestoista! 🙂

Vastaa
Jerry / Pako Arjesta 30 joulukuun, 2015 - 14:32

Kiitos paljon, Veera :D! On tosi kiva kuulla tuo :).

Vastaa
Minttu 8 tammikuun, 2016 - 16:24

Itse lensin kesällä Torontoon Finskin businessluokassa ja siellä oli kyllä aika samanlainen meininki. On se kyllä pitkillä lennoilla niin ihanaa kun lentäminen tuntuu mukavalta. 🙂

Vastaa
Jerry / Pako Arjesta 8 tammikuun, 2016 - 19:27

Varmasti kelpasi lennellä sillä :)! Niinpä! Lentämisestä tulee suorastaan nautinto, kun lentää busineksessa ;). Muistatko mikä kone oli kyseessä? Se oli periaattessa vanhempi 340 tai uudempi 330. Muut businesspostaukseni käsittelevät A330-konetta. Oliko tuo ensimmäinen lentosi busineksessa ja aiotko matkustaa siellä vielä uudestaan :)?

Vastaa
Matkamessutunnelmia ja vinkit viikonloppuun - UNAGIDON 22 tammikuun, 2016 - 21:46

[…] osastolla puolestaan pääsee kokeilemaan, miltä tuntuu istua uuden A350-lentokoneen kyydissä. Hyvältähän se tuntui, vaikka mieluummin sitä tietenkin ilmassa olisi […]

Vastaa
Ihana A350 - mutta mikä siitä tekee niin ihanan? 20 lokakuun, 2016 - 18:08

[…] Jerry Pako arjesta -blogissaan kertoo kaunottaresta täällä […]

Vastaa
Hostina Nordic Bloggers' Experiencessä - Pako Arjesta 26 tammikuun, 2017 - 21:56

[…] tapaamaan upeita ihmisiä ja mm. vierailin Finavian ja Finnairin vieraana lentokentällä ja A350-koneessa, minkä lisäksi pääsin vielä post tourille Latviaan huippujengin kanssa. Tästä kaikesta on […]

Vastaa

Jätä kommentti

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.