Ennen ensimmäistä Euroopan sisäistä businessluokan lentoani olin pitänyt businessluokkaa hieman turhana noin lyhyillä lennoilla. Oli huvittavaa katsoa, miten economyn ja busineksen väliin vedettiin pieni, sininen verho, joka erotti nämä luokat. Samat penkithän niissä on molemmissa. En tiedä, milloin olisin päätynyt kokeilemaan tätä luokkaa, jos tilaisuutta ei olisi tullut Tokion lennon ohessa. Mehän lensimme Tokioon Prahan kautta (1 yö Prahassa molempiin suuntiin), joten sain automaattisesti businessluokan lipun PRG – HEL (meno) ja HEL – PRG (paluu) välille. Hankin viime vuonna Finnairin Diners Club -kortin, jonka ohessa tarjottiin kaksi yhdensuuntaista Euroopan matkustusluokan korotusta, joten korotin ensimmäisen etapin businekseen HEL – PRG välille. Matkustimme siis economyssa ainoastaan viimeisen PRG – HEL välin paluumatkallamme.
Mutta nyt itse asiaan. Myös Euroopan sisäisillä businessluokan lennoilla hintaan kuuluu tietysti priority-matkatavarat (saapuvat ensimmäisinä laukkuhihnalta) ja loungen käyttöoikeus. Helsingin ja Prahan välinen lento ei ole kuin kaksi tuntia, mutta silläkin välillä tarjotaan lämmin ateria, kun matkustaa busineksessa. Lähes jokainen etappimme oli Flyben operoima, joten lensimme 2 + 2 paikkaisella koneella (2 istuinta käytävän molemmilla puolilla), joten emme saaneet tyhjää keskipaikkaa, kuten businessluokassa yleensä saa. Yksi etappi oli kuitenkin 3 + 3 paikkainen, jolloin keskipenkki jätettiin tyhjäksi.
Oikeasti businessluokassa matkustavien pitäisi päästä ensimmäisenä koneeseen, mutta tämä ei toiminut ainakaan Prahan päässä kertaakaan. En suoraan sanoen muista, miten oli Helsingissä, mutta ainakin sillä Finnairin operoimalla lennolla pääsimme ensimmäisinä koneeseen. Sama ongelma oli myös ”priority”-laukkujemme kanssa, sillä odottelimme niitä Prahan päässä vaikka kuinka kauan. Tämä voi kuulostaa pieneltä asialta, mutta on todella typerää tarjota priority-laukkuja ilman, että palvelu oikeasti toimii. Yleensä busineksessa matkustavat ovat liikemiehiä, joilla on muutenkin kiire, joten heidän on saatava laukkunsa ajoissa. Ja täytyy myöntää, ettei ole herkkua odottaa sitä laukkuaan siinä vaiheessa, kun on matkustanut yli 20 tuntia ja haluaisi vain päästä nukkumaan.
Koska näissä businessluokissa on ihan tavalliset penkit ja tila erotetaan economysta vain sen pienen verhon avulla, en odottanut matkalta paljoakaan. Onneksi sain yllättyä positiivisesti. Niin Flyben kuin Finnairinkin operoimilla lennoilla oli hyvin ystävällinen lentoemäntä, joka palveli pääasiassa vain meitä. Koska busineksessa oli minun ja Tiian lisäksi parhaimmillaan vain 2 muuta matkustajaa, lentoemäntä palveli tietysti myös peremmällä konetta, mutta oli aina käytettävissä tarpeen vaatiessa. Lisäksi etuosan vessa oli ainoastaan meidän parin matkustajan käytettävissä (ainakin periaatteessa, mutta käytännössä jotkut livahtivat sinne silloin tällöin :P).
Vaikka matka olikin lyhyt, oli yllättävän mukavaa saada lämmin ruoka eteensä ja tietysti rajaton määrä juotavaa. Pidinkin huolen siitä, että ryyppäsin enemmän kuin koko muu businessluokka yhteensä! Tuota ei voi kauhean moni sanoa ;). Mutta totuushan on, että tuohon ”saavutukseen” riitti pari lasia viiniä, kun Tiia ja se japanilainen herrasmies eivät juoneet tippaakaan :P. Ruoka oli perushyvää ja viiniä oli kiva siemailla Ultima Thulen laseista samalla, kun ikkunasta näkyi upea pilvien yläpuolinen maisema. En ollut nähnyt aurinkoa pitkään aikaan ennen pilvien yläpuolella nousemista, joten tuo hetki oli sitäkin arvokkaampi. Jos tuossa ei nouse matkafiilis, niin ei sitten missään. Ruoka maistui erityisesti siksi, ettemme ottaneet menomatkalla aamiaista hotellista.
Varsinaisesta businessluokasta ei ole paljoa kerrottavaa, koska se oli tarjoilua lukuunottamatta täysin samanlainen kuin economykin. Täytyy silti myöntää, että matkustaisin mielelläni tällä tavalla nykyään myös lyhyemmillä lennoilla, sillä erityisesti loungen käyttömahdollisuus ja hyvä asiakaspalvelu koneessa tekevät matkanteosta yllättävän paljon mukavampaa. Jotenkin myös koneen etuosassa sijaitseva alue oli huomattavasti rauhallisempi, vaikka erottajana oli pelkkä verho. Harmi vain, että ainakin Finnairin normaalihintaiset businessluokan lennot ovat aivan järkyttävän ylihinnoiteltuja siihen nähden, mitä niillä saa. Vai haluaisitko maksaa 1500€ kahden tunnin edestakaisesta lennosta Prahaan? Kuitenkin uskon, että tämä on yksi parhaista keinoista käyttää Finnair Plus -pisteitä ja muita korotustarjouksia. Maksaisin tällaisesta ihan korkeintaan 500€, mutta sekin olisi luultavasti liikaa. Jos businessluokkaan voisi korottaa vaikkapa satasella, tekisin sen mielelläni jokaisella reissulla.
Pahoittelen, ettei tämä teksti ollut samanlaista fiilistelyä kuin edellinen businessluokan postaukseni, mutta minkäs teet, kun kerrottavaa ei ole kauheasti? Luvassa on kuitenkin vielä se ”kunnon” businesspostauskin, joten yritän hyvittää tämän teille sen avulla :). On muuten ollut hienoa nähdä, että synttäriarvontani on lähtenyt niin nopeasti käyntiin. Osallistujia on tullut parissa päivässä jo yli 150! Ja Facebook-sivujen ja Instagramin suosiokin on noussut, joten kiitos kaikille lukijoille!
Jos pidit lukemastasi ja haluat tietää ensimmäisten joukossa, kun julkaisen postauksiani, voit käydä tykkäämässä blogin Facebook-sivuista. Jos haluat nähdä myös kuvia ennen kuin ne päätyvät blogiin asti (jos päätyvät lainkaan) ja seurata juttujani enemmän reaaliajassa, käy tykkäämässä myös Instagram-sivuistani. Kiitos :)!
15 kommenttia
Finskin businessiin kannattaakin ehdottomasti ostaa itsensä pisteillä varsinkin näillä lyhyillä pätkillä ja niin ilmeisesti Finskin päässä myös suositeltaisiin jos ei ole bisnesmatkaaja. Kyllä heikkoa palvelua jos ei tullu laukut ensimmäisten joukossa! Tuossa voi periaatteessa vaatia jo rahoja takaisin sillä jollekin kiireiselle bisneksen valinta on voinu olla juuri siksi että saa äkkiä laukut ulos ja liikenteeseen. Loungen etu olis varmaan se mielenkiintoisin euroopan sisäisillä. Aussireissun jälkeen pitäis olla itelläki sen verran pisteitä että yltäisi korottamaan matkustusluokkaa ees lyhyellä lennolla 🙂 hyvä ja kiinnostava postaus jälleen!
Kyllä, harvoja hyviä keinoja käyttää Finskin pisteitä :). Itse mieluummin kerään pisteeni muualle Oneworldiin, koska siellä ne eivät vanhene. Arvaa vain kuinka v*tutti, kun olimme tulleet Tokiosta asti Prahan laukkuhihnalle ja siinä sitten odotettiin niitä laukkuja vaikka kuinka kauan. Hotellikin oli sadan metrin päässä odottamassa :P. Ausseista tulee varmasti niin paljon pisteitä, että saat ainakin jonkin matkan korotettua sillä! Kiitos, että sanot noin, vaikka itse en ollut postaukseen kauhean tyytyväinen, koska kirjoittaminen ei vain oikein luistanut. On kuitenkin kiva tietää, että joku tykkäsi :).
Eipä tuohon ole lisättävää, meillä kyllä oli Euroopan sisäisillä aina mahis mennä ekana koneeseen kunhan siellä jonossa oli ekojen joukossa 😉 ja laukut tuli ekana aina. Lounge-etu on kiva ja ne ruoat ja juomat koneessa + tyhjä keskipaikka mutta ei niistä viitti maltaita maksaa. Samalla kannalla siis kanssasi tuossa hinta-asiassa. Tasokortillakin taikka Dinersillä voi ruokkia itsensä loungessa ennen lentoa ja matkustaa huomattavasti halvemmalla turistissa…
Oltiin kyllä ekojen joukossa, mutta arvaa oliko moni muukin x)? Prahassa ei ainakaan välitetty lainkaan, kuka on busineksessa ja kuka ei, kun koneeseen noustiin. Siihen ei toisaalta Finski voi kamalasti vaikuttaa… kai. Hyvä tietää, että se toimii kuitenkin yleensä! Ja mieluummin tosiaankin menen niihin loungeihin vaikkapa jollain kortilla, kuten Priority Passilla (jonka sain vasta ja siitä pitää ehkä tehdä postauskin) :). Onkin muuten jännä tilanne, kun menen seuraavan kerran kentälle ilman automaattista lounge-pääsyä… pitää nimittäin päättää minne menen ja millä, koska tuntuu siltä, etten oikein enää halua viettää koko aikaa siellä kentällä ;).
Aika ihmeellistä, että nuo priority-matkatavarat tai priority-boarding ei toimineet tuolla. Mulla nuo molemmat edut ovat olleet jo pari vuotta kanta-asiakastasossa mukana, ja olen ollut tosi tyytyväinen. (Ei siis Finskillä tietenkään, mutta myös Helsinki-Vantaalle olen kerran saapunut…) Ne on pikku juttu, joka oikeasti tuntuu hyvältä – ja nostaa mulla kynnystä lentää kilpailijoilla.
Mua nykyään naurattaa tuo Finskin bisnes-samppis Nicolas Feuillate. Sitä kun saa myös mun lähikaupasta, ja hinta jossain parinkympin tienoilla. 😉
Uskon, että se johtui erityisesti Prahasta ja ehkä myös Flybesta, mutten ole varma. On kyllä silti ihme juttu, etteivät ne toimineet :/.
Kyllä noilla pikkujutuilla on väliä varsinkin, jos niistä on maksanut jotain x).
En muista tarjoillaanko lyhyillä ja pitkillä lennoilla samaa samppanjaa. Jotenkin epäilen, mutten ole varma. Ei ole ehkä ollut tarvetta laittaa mitään kalliimpaa ;). Samapa tuo, koska itse en huomaa kuohareiden ja samppanjoiden eroja lainkaan. Ei ole suu vielä niin tottunut niihin.
Ainakin pienemmillä kentillä priotity boardaa usein samaan aikaan ensimmäisen ryhmän kanssa (esim. koneen takaosassa istuvat ja avustettavat jne.), joten se ryntäys voi hyvinkin tapahtua. Ymmärrän kyllä hyvin tuon laukkujutun, onhan se turhauttavaa maksaa jostain palvelusta, mistä ei oikeastaan hyödykään. Heitin muuten sinulle 10 matkakuvaa haasteen blogissani, lähde ehdottomasti mukaan! 🙂
Hmm… enpä ole kuullutkaan, että se olisi noin. En siis väitä, etteikö ole, mutten ole itse törmännyt tuohon :). Helsinki Vantaa ja Prahan kenttä eivät ole kauhean pieniä, joten tällä kertaa ei mene sen piikkiin valitettavasti. Hommaa ei ainakaan Prahassa vain yksinkertaisesti hoidettu kunnolla. Mutta matkalaukun kanssa kyllä v*tutti, kun oli vielä kovat vatsakivut tulleet sen 10 tunnin lennon aikana ja laukkua piti odottaa :/.
Kiitos haasteesta! Näinkin sen haasteen alkuperäisen postauksen tänään ja päätin osallistua, mutta nyt lähden siihen mukaan sinun haastamana ;).
Pisteitä Euroopan bisneslentoihin kannattaa ehdottomasti käyttää sen sijaan, että niistä maksaisi.”Puolilla pisteillä bisnekseen” -tarjouksia on Finnairilla ollut useamman kerran vuodessa, joten vähemmilläkin pistekertymillä pääsee nousemaan korkeampaan luokkaan. Itse olen kaksi kertaa lentänyt Euroopan lennon bisneksessä pistekorotuksella, viimeisimpänä nyt menneen Dubain matkan menolennon (joka pisteveloitukseltaan lasketaan Euroopan lentojen kategoriaan). Siinä menossa olikin sitten eroa tulomatkan economyyn, jossa jopa vesi oli maksullista… Kauhee kulttuurishokki! Tästä tulossa juttua mun blogiin. 🙂
Noita ”puolilla pisteillä” -korotuksia ovat muutkin ehdottaneet, joten sinne käyttäisin pisteeni, jos niitä keräisin Finskille :). Oliko tuo Dubain lentokone ihan sellainen tavallinen Euroopassa reissaava kone vai isompi? Hienoa kuitenkin, että sait korotettua menomatkan sinne. Katso nyt, kun tuolle hommalle antaa pikkusormen… se vie koko lompakon ja pankkitilin :P. Se on shokki, kun siirtyy alempaan luokkaan x). Mielenkiinnolla odotan postausta tuosta! Mutta yleisesti ottaen, mitä mieltä olet ollut busineksesta noilla kahdella reissulla?
Kone Dubaihin oli perus Euroopan lentojen kone, eli verholla erotetut penkit, 3+3. Kyseessä on lomalento, jonka vuoksi vesikin oli maksullista. Aikaisemmin tuolla lennolla ei ollut bisnestä ollenkaan, mutta tammikuussa se tuli käyttöön myös tälle lennolle, niin päätin sen uutuudenviehätyksessä korottaa.
Mulla on Finnairin silver-tason kortti, niin loungeen pääsee muutenkin, joten en koe mitenkään kovin erikoiseksi ”vain” istuskella siellä verhon takana Euroopan lennolla. Toki sapuska on parempaa ja nyt sillä saa vähän enemmän arvoa, kun Finskin Euroopan lennoilla ei enää mitään ruokaa ilmaiseksi tarjota. Dubain lennolla (hieman reilut 6h) lämmin ruoka tosin iloiseksi yllätykseksi tarjoiltiin myös economyn puolella, mutta juomat siihen piti itse ostaa. Ruoka-annos oli suurempi ja parempi bisneksen puolella, kuin economyssä. Pullakahvitkin tarjottiin sitten vähän myöhemmin.
Luultavasti jatkossa tulee korotettua Euroopan lennolla bisnekseen vain, jos on pisteitä menossa vanhaksi ja niitä ”pitää käyttää”. Kaukolentoa en ole vielä bisneksessä lentänyt, joten siihen pitää pisteet ehdottomasti joskus sijoittaa. Nykyään lennän Aasiaan tosin työlentoja, jolloin olen jo lennollakin töissä ja on parempi, että olen asiakkaiden kanssa siellä economyssä. Mutta katsotaan, mitä tulevaisuus tuo tullessaan. 😀
Kiitos vastauksista :)! Tuo Silver-kortti on kyllä siitä hyödyllinen, että lounget aukeavat sinulle joka tapauksessa. Tavallaan haluaisin saada tuon kortin Finnairilta, mutta muuten en pidä Finnair Plussaa kannattavana, joten sen takia kerään pisteet mieluummin muualle. Pitää siis matkustaa busineksessa, että saa paikan loungesta :P. Mutta toisaalta sain myös sen Priority Passin vasta, joten siitäkin on hyötyä.
Kannattaa ehdottomasti säästää pisteet kaukolennon korotukseen. Et varmasti kadu sitä, mutta se voi tietysti tuottaa ongelmia muille lennoille, jos alat pitää siitä liikaa ;). Ymmärrän kyllä, että asiakkaiden kanssa on parempi olla siellä takana, mutta toisaalta eiväthän he tarvitse sinua lennon aikana… kai :). Mutta ehkä olet kohta jo niin suosittu noissa jutuissa, että voit lennellä aina busineksessa ;).
Haha, toivossa on hyvä elää! ;-D
Euroopan lennoilla ei ole niin väliksi jos lentää normaalilla paikalla, mutta kaukolennot ovat ehdottomia busineksellä. Meillä on molemmilla finskin kortit, miehellä platinium ja mulla silver, siitä johtuen kävelemme muutenkin nopeaa kaistaa, jos sellainen on, ja lounge on käytössä. Mutta pitkät lennot ovat eri juttu, asuimme Singaporessa ja sinne lentää n 12 tuntia, joten oli ihanaa istua tilavasti ja laittaa istuin nukkuma-asentoon kun sen aika oli. Nyt talvehdimme Espanjassa ja muutaman kerran menty Norwegianilla.. silloin ei ole hyötyä korteista, joten taidan jatkaa Finskillä <3 Palvelu on hyvää ja jos jotain muutoksia, niin kaikki sujuu hienosti. 🙂
T. uusi lukija 🙂
Ajattelin vielä viime vuoden puolella, ettei noilla Euroopan businesslennoilla ole paljoa merkitystä, mutta nyt kun olen tottunut niihinkin, en enää halua matkustaa edes lyhyitä matkoja economyssa, jos vain mahdollista :P. Niin sitä vain taso aina nousee :). Tuo on todella hyödyllistä, että teillä molemmilla on tasokortit käytössä – varsinkin tuo platina. Meillä on Silverit, joten pääsisimme priority-jonoista niillä ja Priority Passeilla pääsisimme loungeen, jos emme matkustaisi busineksessa. Mutta tosiaankin pitkillä lennoilla business on ehdoton! Oletko jo lentänyt A350:n busineksessa? Jos olet, millainen se on mielestäsi A330:een? Itsekin suosin Finnairia kaikkien muiden yli, koska yrityksestä on kaikin tavoin hyvä fiilis ja tietysti haluan kerätä pisteitä ja käyttää tasokortteja ;). Mahtavaa, jos pysyt lukijana jatkossakin! Kiitos kommentistasi.