Home » Finnairin businessluokassa syksyllä 2014 HEL – NRT – HEL

Finnairin businessluokassa syksyllä 2014 HEL – NRT – HEL

by Jerry / Pako Arjesta

FIN Airbus A330 New 05 RGB

Yksi suosituimmista ja luetuimmista postauksistani on ollut lähes vuosi sitten kirjoittamani juttu Finnairin businessluokasta. Ajattelinkin, että ehkä olisi jo korkea aika kertoa hieman uudemmasta businesskokemuksestani vuoden 2014 syksyltä. Postaus ei ole yhtä kattava kuin aiemmin, koska tarkemmat tiedot löytyvät tuosta vuoden takaisesta.

Koska Tokion lennot maksavat 4 000€ businessluokassa, minun oli keksittävä keino löytää edullisemmat liput. Sain vinkin CreateTripsin perustajalta ja löysinkin minulle ja Tiialle Finnairin lennot vähän päälle 2 100€/hlö. Jujuna oli se, että meidän oli matkustettava Prahaan edellisenä iltana ja lennettävä sieltä Helsingin kautta Tokioon (sama juttu paluumatkalla). Monet sanovat tähän, että eikö kannata vain jättää yksi etapeista tekemättä, mutta se ei ole suositeltavaa, sillä ensinnäkin yhden etapin käyttämättä jättäminen peruuttaa kaikki tulevat lennot, minkä lisäksi pahimmassa tapauksessa lentoyhtiö sakottaa rankalla kädellä tällaisesta toiminnasta. Kyllähän paluumatkalla ärsytti jatkaa väsyneenä matkaa Prahaan, kun koti oli jo niin lähellä, mutta toisaalta saimme tavallaan yhden lomapäivän lisää. Jos joku haluaa tarkennusta tähän kuvioon, kerron mielelläni lisää joko kommenteissa tai erillisellä postauksella.

Pidän erityisen paljon businessluokassa matkustamisesta siitä, että matkustusluokka takaa pääsyn lentokenttäloungeen, jossa on huomattavasti rauhallisempaa odotella lähtevää lentoa. Pääsin ensimmäistä kertaa testaamaan non-Schengen loungen Helsinki-Vantaalla tällä kyseisellä matkalla. Tämä lounge on äänestetty maailman parhaiden joukkoon, joten ei ole ihmekään, että se oli selvä parannus Schengen-alueen loungeen. Teen tuosta oman postauksensa, mutta sanon sen verran, että matkan aloitus ei voi mennä vikaan, kun saa ensin rentoutua tuolla.

Finnair women in lounge 02

Suomalaiset eivät mielestäni osaa jonottaa tehokkaasti, joten jo pelkästään Priority-boardingin käyttö on iso plussa koneeseen noustessa. Kun kävelee kaikessa rauhassa businessluokan matkustajien käytävää pitkin koneeseen, jo pelkkä matkan alku tuntuu erilaiselta. Koneeseen saapuessa ei lainkaan ahdistu pitkästä 10 tunnin edessä olevasta lennosta, kun tilaa on vaikka millä mitalla ja koko matkustusluokka on tehty rentouttavaksi. Vastaanotto tehdään samppanjan ja appelsiinimehun kera ja takkikin viedään säilytettäväksi muualle. Palvelu siis pelaa. Valitettavasti verrattuna viime kertaan matkustajia oli paljon enemmän, sillä businessluokka oli täynnä molempiin suuntiin. Tästä syystä kokemus oli hieman erilainen aiempaan verrattuna.

IMG_4999

Jalkatilaa on aika huomattava määrä

Jalkatilaa on aika huomattava määrä

Kun odottelimme lennon lähtöä Tokioon päin, saimme kuulla, että kone myöhästyy noin tunnilla viihdejärjestelmän ongelmien takia. Tässäkin näki, ettei ollut ärsyttävää odottaa suurilla istuimilla, kun tarjoilukin pelasi. Tietysti se otti hieman päähän, että korjauksen jälkeenkin viihdejärjestelmä reistaili alkumatkan, jolloin leffoja ei voinut katsoa (1st world problems). Asiakaspalvelu oli ystävällistä koko lennon ajan, mutta se jäi kauaksi viime kertaisesta, jolloin meillä oli aivan mahtava stuertti ja lentoemäntä. Ehkä rima asetettiin liian korkealle ensimmäisellä kerralla, koska nyt palvelun taso tuotti jopa pienen pettymyksen, vaikka se olikin ihan kohteliasta. Se ei vain tuntunut tarpeeksi henkilökohtaiselta tällä kertaa.

Finnair business A330 04

Koska lensin businessluokassa ensimmäistä kertaa yötä vasten, ajattelin pääseväni testaamaan full flat -istuinten nukkumismahdollisuuksia paremmin. Asento kyllä löytyi, mutta minulla oli toinen ongelma, jota en ole kokenut aiemmin lennoilla, nimittäin kamalat vatsakivut, jotka eivät vain helpottuneet. Luin asiasta jälkikäteen ja sain tietää, että ihmisen sisällä on aina tietty määrä ilmaa, joka laajenee voimakkaasti yläilmoissa. Jos siis on juonut esimerkiksi hiilihappopitoisia juomia ennen lentoa tai sen aikana, tästä voi syntyä kivulias ongelma. En siis nukkunut luultavasti silmäystäkään tämän vaivani takia. Ja ei, kyse ei ole mistään vessakäynnillä ratkaistavissa olevasta vaivasta, eli en puhunut sellaisesta kuin joku voisi luulla :P. Onko kellään muulla kokemusta tästä ongelmasta? Olisiko kenties kokeneemmilla matkaajilla parempaa ratkaisua tähän kuin se, että välttelee tiettyjä ruokia ja juomia (testasin tätä paluumatkalla ja se helpotti oloa vain hieman)?

Finnair business woman sleeping 02

Jos kuitenkin olo olisi ollut parempi, nukkuminen olisi onnistunut varmasti mainiosti. Onneksi sain ajatukset muualle katselemalla erinomaista leffavalikoimaa. Olen leffafani, mutta siitä huolimatta välillä tulee kausia, kun en vain saa aikaiseksi yhdenkään elokuvan katsomista. Tästä syystä olin innoissani, kun katselin ennen reissua, että lennolla voi katsoa ainakin viisi elokuvaa, jotka olin halunnut nähdä jo pidempään. On äärimmäisen rentouttavaa laittaa istuin lähes makuuasentoon, heittää peitto päälle ja katsella hyviä elokuvia omilla Bosen taustaääniä poistavilla kuulokkeilla pimeässä lentokoneessa samalla, kun lentohenkilökunta tuo viiniä, ruokaa ja herkkuja.

Tästä mä pidän :P

Tästä mä pidän 😛

IMG_6419

Ruoasta puheen ollen, maut olivat taas kohdallaan businessluokassa. Mikään annos ei tehnyt mitään suuren suurta vaikutusta, mutta kaikki oli hyvää. Ainoastaan kanaruoan kohdalla toivoin tilanneeni jotain muuta, sillä sen ulkonäkö ja maku olivat vähän luotaantyöntäviä. En tietenkään tajunnut kirjoittaa tarkemmin mitään mielipiteitäni ylös ja nyt matkasta on jo puoli vuotta, joten kuvat saavat kertoa tarinaa sanojen sijaan.

IMG_5002

Pidän erityisesti tästä vaiheesta, kun ruokalistat tuodaan. Tuosta sitä vain tilaillaan, mitä halutaan 🙂

Esimerkki ruokapuolesta businessluokan lennolla

Esimerkki ruokapuolesta businessluokan lennolla

Ensin hieman alkupalaa...

Ensin hieman alkupalaa…

Ja alkupalaa toiseen suuntaan...

Ja alkupalaa toiseen suuntaan…

Ja sitten toisenlaista alkupalaa

Ja sitten toisenlaista alkupalaa

Tiian alkupaloja

Tiian alkupaloja

Alkupalat Japanista Helsinkiin

Alkupalat Japanista Helsinkiin

Itse pääruoka

Itse pääruoka

Pääruoka toiseen suuntaan

Pääruoka toiseen suuntaan (en tykännyt kanoista)

Tiian kasvisversio pääruoasta

Tiian kasvisversio pääruoasta

Kasvisversio pääruoasta toiseen suuntaan

Kasvisversio pääruoasta toiseen suuntaan (Tiian mukaan kasvisruoat ovat olleet monesti todella hyviä. Erityisesti ylempänä näkyvä pasta-annos oli huippuhyvä)

Bento boksi ennen Helsinkiin laskeutumista

Bento boksi ennen Helsinkiin laskeutumista. Japanilaiset annokset ovat yleensä suosikkejani näillä lennoilla.

IMG_5035

Melko hyvä juomavalikoima kaikkien hyvien viinien lisäksi

Melko hyvä juomavalikoima kaikkien hyvien viinien lisäksi

Eikä pidä unohtaa jälkkäriä

Eikä pidä unohtaa jälkkäriä

Japanista Helsinkiin matkustaessa lennon erikoisuutena on vihreän teen makuinen jäätelö

Japanista Helsinkiin matkustaessa lennon erikoisuutena on vihreän teen makuinen jäätelö (ei kuvassa)

IMG_5064

Tämä oli ensimmäinen kerta, kun söin businessluokan aamiaisen koneessa. Valitettavasti tuossa vaiheessa oli sen verran pahat univajeet ja vatsakivut, ettei mikään oikein maistunut, mutta tarjoilut olivat ihan hyviä, mutta eivät mitään upeita.

Kivuista ja nukkumattomuudesta huolimatta businessluokassa matkustaminen oli taas todella mukavaa ja kaikki toimi hyvin, vaikka matkustamo olikin täynnä. Itselleni on käynyt erittäin selväksi, etten matkusta pitkiä matkoja enää businessluokkaa alemmassa, koska ajatuskin siitä ahdistaa jopa niin paljon, etten edes osallistu kilpailuihin, joissa voisi voittaa lennot New Yorkiin tai vaikkapa Tokioon. Kuulostaa hieman typerältä, mutta olen vähän tällainen mukavuudenhaluinen jääräpää, joka ei suostu laskemaan tasoa, kun on tottunut johonkin. Tälläkin hetkellä unelmoin businessluokan lennoista Tokioon, mutta ainakaan vielä sitä päätöstä ei ole tehty tälle vuodelle, kun muutto Helsinkiin vei suuren osan säästöistä. Itselleni jo pelkkä businessluokan lento on suuri elämys, joka luo pohjan koko reissulle, joten haluan panostaa siihen, vaikka se tarkoittaisikin tässä vaiheessa hieman harvemmin matkustamista.

Postauksen tarkoituksena oli antaa katsaus tämän kertaiseen lentokokemukseen, joten toivottavasti onnistuin siinä, vaikken rehellisesti sanottuna löytänyt ehkä täysin sitä punaista lankaa, jota alunperin hain. Toivotaan kuitenkin, että sinä nautit tämän lukemisesta :).

*Kuvat, joita ei ole merkitty ”Pako Arjesta” -logolla, on lainattu Finnairin sivuilta

 


Jos pidit lukemastasi ja haluat tietää ensimmäisten joukossa, kun julkaisen postauksiani, voit käydä tykkäämässä blogin Facebook-sivuista. Jos haluat nähdä myös kuvia ennen kuin ne päätyvät blogiin asti (jos päätyvät lainkaan) ja seurata juttujani enemmän reaaliajassa, käy tykkäämässä myös Instagram-sivuistani. Kiitos :)!

You may also like

33 kommenttia

Lotta Watia | Unagidon 25 toukokuun, 2015 - 21:25

Hyvältä näyttää! Kiva, kun laitoit kuvia noista kasvisannoksistakin. Herkulta tosiaan näyttää! Economyssä kasvisruoka on oman kokemukseni mukaan yleensä sama tai lähes sama. Lennän kuitenkin suhteellisen usein, joten kyllä tekisti pieni vaihtelu terää. :-p

Mulla on myös joskus vatsavaivoja lentokoneessa. Itse välttelen juurikin hiilihapollisia ja kofeiinipitoisia juomia lentopäivänä ja lennolla. Lisäksi olen huomannut, että kun nauttii paljon vettä lentopäivänä ja lennon aikana, niin vatsa voi paremmin. Lisäksi vaikuttaa se, mitä syö. Esimerkiksi aamupalaksi kun vetäsee chia-siemeniä (yön ajan veteen liotettuja) vaikka banskun kanssa, niin kyllä voi vatsa paremmin sitten iltapäivän lennolla, kuin jos olisi syönyt esimerkiksi leipää ja juonut kokista. Varmasti yksilöllistä, mutta nämä toimii itsellä. Kannattaa myös välttää ähkyksi syömistä koneessa tai ennen koneeseen menoa. :-p

Vastaa
Jerry / Pako Arjesta 26 toukokuun, 2015 - 06:43

Hyvä, että kasvissyöjäkin sai tästä jotain itselleen :). Ne ovat muuten tarkemmin sanottuna lakto-ovo -aterioita, jos kiinnostaa :). Uskon, että samat annokset alkavat nopeasti tympimään, mutta Tiia ainakin tosiaan piti noista ruoista kovastikin. Taitavat siis olla hieman eri tasolla kuin economyssa ;).

Välttelin noita juomia paluulennolla, jolloin vatsakivut alkoivat vasta vähän ennen laskeutumista, mutta iltaan mennessä ne olivat taas melko kovat, eli pelkästään tuo ja tiettyjen ruokien välttely eivät valitettavasti estäneet oloa :/. Vesi ja chia-siemenet on hyvä vinkki, kiitos! Chiaa olenkin käyttänyt kotona silloin tällöin, mutta tuossa tapauksessa niitä pitäisi siis ottaa reissuunkin mukaan. Itse asiassa jossain suositeltiin chiaa ihan senkin takia lennoille, kun ne tavallaan nesteyttävät paremmin geelimäisessä muodossaan. Suoraan sanoen ärsytti lennolla, kun tiesi, että on pakko syödä vähän vähemmän ja myös jättää juomapuoli aika niukaksi, jotta säästyisi pahimmilta vatsavaivoilta x). Kiitos vinkeistä!

Vastaa
Lotta Watia | Unagidon 26 toukokuun, 2015 - 09:28

Joo just tuo, että ne chiat nesteyttää kehoa tasaisesti lennolla! Sen takia mäkin rupesin niitä syömään ennen lentoa. 🙂

Toivottavasti löydät sellaisen ruoka-juoma-kombon, että vatsa voisi lennolla paremmin. 🙂

Vastaa
Jerry / Pako Arjesta 26 toukokuun, 2015 - 09:39

Pitää oikeasti harkita niiden syömistä ennen seuraavaa lentoa :). Olisi todella kiva juttu, jos löytäisin sopivan kombon, joten pitää ehkä alkaa tutkimaan asiaa tarkemmin. Haluaisin löytää sellaisen kombon, joka mahdollistaisi sen suurien ruokamäärien syömisen ja juomista nauttimisen lennolla ;).

Vastaa
Kthetraveller 25 toukokuun, 2015 - 22:22

Huoh, täälläkin kärsittiin aikoinaan kun tuli lipitettyä paljon samppanjaa busineksessä. Sitten opin ottamaan vaatteet, jotka antoivat tilaa turvota 😉 Oliks sulla vyötäröltä kireät farkut? Saattoivat edesauttaa hiilihappojuomien kanssa vatsavaivoja. Tosta nukkumisesta busineksessä vielä sen verran, että minäkin nukuin välillä hyvin ja välillä huonosti. Nääs mä inhoan sitä tunnetta mikä on kun nukkuu korvatulpilla koneessa. Päässä kumisee paineistuksen kanssa ja olo on kuin jossain tynnyrissä. Ahdistavaa. First World problemseja tosiaan kun ei tule uni businesspenkeillä samppanjasta huolimatta!

Vastaa
Jerry / Pako Arjesta 26 toukokuun, 2015 - 06:45

Hmm… kyllähän nuo periaatteessa kohtalaisen kireät ovat, joten voi hyvinkin edesauttaa asiaa. Collegehousut kunniaan :P! Itse yritin nukkua Boset korvilla, joten sen takia ei häirinnyt, mutta tiedän, että itse korvatulppien käyttö on rasittavaa puuhaa. Ei se oikein minultakaan luonnistu. Ja niinhän nämä tosiaan ovat :P. Kiitos kommentista :)!

Vastaa
Elina | Vaihda vapaalle 25 toukokuun, 2015 - 23:07

Lounget on kivoja silloin, kun niissä on rauhallista ja hyvää ruokaa. Lentomatka busineksessa on mukavaa luksusta, enkä voi väittää ettenkö itsekin mielelläni siinä luokassa matkustaisi. Tähän asti se on ollut kuitenkin harvinaista herkkua ja osunut kohdalle vain lentoyhtiön korotuksen johdosta. Minulle kuitenkin tärkeintä on matkustaminen itsessään ja matkustuksessa nimenomaan kohde / kohteet. Koska myös matkustan paljon, enkä tienaa erityisen paljon, on lentomatkustusluokka heti ensimmäinen, josta tingin. Täytyy myöntää, etten ikinä käyttäisi paria tonnia yhteen lentoon ellei sillä sitten pääsisi esim. Etelämantereelle. Meiltä olisi jäänyt ehkä 90% matkoista tekemättä ellemme matkustaisi turistiluokassa. Mutta kuten tänään vastasin kommenttiin omaan blogiinikin, niin meitä matkailijoita on miljoonia erilaisia ja jokainen matkustaa tyylillään. 🙂

Toivottavasti jatkossa lentomatkat sujuisivat ilman vatsanväänteitä!

Vastaa
Jerry / Pako Arjesta 26 toukokuun, 2015 - 06:48

Tuo on totta! Matkalle sattui myös ruuhkaisia loungeja ja yksi hieman kehnompi versio Prahassa, joten niillä on suuriakin eroja.

Ymmärrän ihan täysin mitä tarkoitat, koska itsekin painiskelen tuon kanssa, että toisaalta voisi matkustaa useammin turistiluokassa, mutta toisaalta tuo business tuntuu niin tärkeältä. Elämä on valintoja täynnä ja ainakin tällä hetkellä oma valintani näyttää olevan tämä :). Mutta myönnän, että onhan se jopa vähän typerää matkustaa mieluummin harvoin ja kalliisti kuin vähän edullisemmin ja useammin :P. Mutta minkäs teet, kun on tällainen x). Sentään Euroopassa voin reissata economyssa, joten on joitain paikkoja, jonne voi lentää halvemmallakin.

Toivotaan tosiaan, kiitos :).

Vastaa
Keijo 25 toukokuun, 2015 - 23:21

Matkaa economyssä auttaa pikaisten kännien kiskaisu, harmi vaan ettei Finnairin kaksi lasia viiniä riitä jos satut isompi kaveri olemaan (tässäkin rokotetaan verrattaessa muihin Oneworld yhtiöihin). Cathay Pacificilla tarjoilumenu (ruoka&drinkki) tuodaan myös economy luokassa ja ruuat ovat ainakin lyhyen kokemuksen mukaan reippaasti parempia kuin Finnairilla economyssä (viiniäkin saa satsattua ainakin sen 3 kierrosta ellei jopa enemmän). Juurikin noita kuvan Häagen-Dazs jäätelöitä umpijäässä tarjolla jälkiruuaksi myös.

Mites tuliko testattua teen laatua bisnesluokassa? (yleensä hirveää kuraa lennoilla ja valikoimaa kaipaisin lisää juuri kuten Sokos Hotellien aamiaisilla on).

Oliko juomalista free flow koko matkan ajan vai pelkästään aterioiden (lunch, dinner) yhteydessä? (perus soft drinkithän on ilmaisia jo economyssäkin…) Kiinnostais lisäksi oliko tarjolla useita erilaisia pähkinöitä (esim. cashew) vai pelkkiä perusmaapähkinöitä? Sekä minkäläinen tuo snack menun nuudeli annos on?

Melkeinpä pyytäsin hyvitystä pointteina jos 2,1ke maksaneen lennon aikana tarjoiltu kana oli jotenkin huonolaatuista?

Vastaa
Jerry / Pako Arjesta 26 toukokuun, 2015 - 06:57

Monella varmasti auttaa, jos saa pienen hiprakan päälle (muita ajatellen toivottavasti vain hiprakan), mutta itseäni kuvottaa jo ajatuskin kännisenä lentokoneessa olemisesta :P. Siinähän joutuisi vielä koko ajan juoksemaan vessassakin, joten ei kiitos x). Cathay on kuulemani mukaan erinomainen monellakin osa-alueella, joten se on ollut kiinnostuksen kohteena jo jonkin aikaa. Vielä en ole lentänyt sellaista väliä, missä Cathay olisi operoinut, mutta eiköhän sellainenkin joskus tule.

Itse en muistaakseni testannut teetä, mutta Tiian mukaan se oli sellaista ”ihan ok” laatua, mutta teen seassa oli melkoisesti sitä teemujua, joten ei tullut juotua kuppia enempää. Se oli siis vihreää teetä, mutta muusta en osaa sanoa. Tykkään ainakin Solo Sokos Hotellien vihreästä teestä, mutten ole kiinnittänyt huomiota sen enempää kuinka laaja valikoima heillä on. Onko Sokoksilla siis hyväkin valikoima :)?

Juomia sai koko ajan niin paljon kuin halusi, eli varsinaisella ruoalla ei ollut merkitystä sen suhteen. Omien vaivojeni takia tuo juomapuoli jäi melko vähäiseksi, mutta kyllä sitä olisi saanut ihan kunnolla ;). Onko muuten soft drinkit enää ilmaisia economyssa? Ainakaan Euroopan lennoilla ei, mutta entä kaukolennoilla? Kysyt hyviä kysymyksiä, mutta harmillisesti en osaa vastata näihin kaikkiin :/. Olen allerginen pähkinöille, joten en voi sanoa, mitä oli tarjolla tuon suhteen. Nuudeleitakaan en maistanut siitä syystä, että ruokaa oli muutenkin yllinkyllin. Pahoittelut siis, etten osaa vastata näihin sen enempää.

En tiedä oliko kana oikeasti huonolaatuista, mutta itselleni tulee kanaruoista helposti huonoja tuntemuksia, jos ne on valmistettu tietyillä tavoilla. Tuo koostumus ja ulkonäkö olivat jotenkin sellaisia, että ne eivät oikein iskeneet minuun, mutta uskon, että kyse oli enemmänkin preferenssistä kuin ”faktasta”. Eli ei kai siinä muiden mielestä ollut mitään vikaa :P.

Kiitos kommentista ja kysymyksistäsi! Kysy vain lisää, jos tulee jotain. Yritän vastata parhaani mukaan, vaikken näistäkään kaikkea tiennyt :).

Vastaa
Laura R. / Laura let's go -matkablogi 25 toukokuun, 2015 - 23:21

Nyt on Jerry pakko kommentoida. Ihan kaikella ystävyydellä, ’cause I know you can handle it 😉 Mutta siis tuosta ylimääräisestä Helsinki-Praha-Helsinki -lennosta mä nyt vähän järkytyin. En siksi, että jouduitte lähtemään sinne yhtä yötä aiemmin, enkä siksi, että teitä harmitti väsyneinä lentää vielä kerran Helsingistä Prahaan ja takaisin ihan vaan siksi, koska piti saada halvemmat liput. Ootko/oletteko nimittäin miettineet, mitä tollanen ylimääräinen edestakaisin lentely tekee teidän hiilijalanjäljelle? Aika paljon saa perusarjessa hyvitellä, jos nää jutut siis kiinnostaa. Businessluokassa lentäminenhän nyt jo lähtökohtaisesti on ympäristölle tosi paljon raskaampaa kuin economyssa, mutta omia valintojahan nämä tietysti ovat.

Mutta, kävin ihan mielenkiinnosta laskemassa teille tuon reitin päästöt (täällä: http://www.icao.int/environmental-protection/CarbonOffset/Pages/default.aspx). Tuo teidän lentämänne reitti HEL-PRG-HEL-NRT-HEL-PRG-HEL tuottaa businessluokassa 2670 kg CO2 -päästöjä. Economyssa sama ois ollut 1597 kg CO2 -päästöjä (mutta toki economyssa ei tätä kikkailua olisi tarvinnut, kun lentojen hinnat on muutenkin affordable). Verrattuna suorat lennot HEL-NRT-HEL busineksessä tuottaa 2200 kg CO2, economyssä 1100,84 kg CO2 -päästöjä. Ja nämä siis yhdeltä hengeltä, eli kertokaa kahdella niin saatte yhteistuloksenne.

Vertailun vuoksi vielä: mun koko viime vuoden hiilidioksidipäästöt lennoilla oli 2520 kg CO2, ja sisälsi economyluokan lennot Sydney-Auckland, Christchurch-Auckland-Rarotonga-Los Angeles, San Francisco-Lontoo-Oslo-Helsinki sekä neljä kertaa edestakaisen matkan Helsingistä Rovaniemelle kouluhommiin. Ihan vaan mielenkiinnosta siis kysyisin nyt, kun tiedän että tykkäät pohtia asioita, että mitä fiiliksiä nämä luvut sussa herättää?

Ja tää ei nyt oo mikään hyökkäys ja tarkoituksella kettuilua sulle, ymmärrän kyllä että oot tehnyt valintas ja haluat nimenomaan laatumatkailua. Mutta sitä suuremmalla syyllä mua kiinnostais kauheasti kuulla mitä sä ajattelet näistä jutuista, jotka harvemmin on varmaan laatumatkailublogeissa esillä. Itse asiassa, tätä aiheesta olis tosi kiva lukea sulta ihan joku pidempikin postaus! 🙂

Vastaa
Jerry / Pako Arjesta 26 toukokuun, 2015 - 07:40

Myönnän, että jos et olisi esittänyt asiaa ystävällisesti, asia ei olisi oikeasti kiinnostanut, mutta koska esitit homman asiallisesti, aloin miettimään tätä ihan mielenkiinnolla :). Eli kiitos siitä!

En yritä väittää, että miettisin hiilijalanjälkeä lentämisen suhteen, koska en rehellisesti ottaen ole miettinyt sitä, vaikka onkin kyse tärkeästä asiasta. Huomioin arkielämässä ympäristöä niillä tavoilla, joilla osaan ja kuljen esimerkiksi 95% Helsingin sisäisistä matkoista kävellen (loput yleensä julkisilla). Kuitenkin, kun on kyse matkailusta, en halua tehdä päätöksiäni tuon pohjalta, vaikka ymmärrän ihan täysin, mitä ajat takaa ja puhut tärkeästä asiasta. Myönnän, että oli aikamoinen yllätys kuulla, että tuo yksi lentomatkamme aiheutti suuremmat päästöt kuin oma maailmanympärimatkasi. Sitä en olisi osannut edes kuvitella, joten kiitos, että laskit nuo puolestani ja kerroit luvut!

Ymmärrän myös, ettet yritä aukoa päätäsi vaan haluat vain herättää keskustelua ja ajatuksia tämän suhteen. Ei ole varmaankaan ihme, ettei laatumatkailublogeissa ole puhetta näistä, kun kukaan ei kehtaa myöntää kuluttavansa luontoa noin paljon. Itsekään en tosiaankaan ole ajatellut tätä ennen.

Jos keksin jossain vaiheessa tähän enemmän sanottavaa, postauskin on mahdollinen, mutta tähän hätään osaan sanoa vain tämän. Sanasi saivat ensimmäistä kertaa miettimään näitä asioita, mutta tiedän siitä huolimatta, etten halua tehdä näitä päätöksiä ympäristön pohjalta, koska valitettava asia on se, että lentomatkustus on kamalan saastuttavaa, vaikka lentäisi missä luokassa. Lennän tällä hetkellä arviolta sen yhden kerran vuodessa, joten haluan tästä syystä lentää sen busineksessa varsinkin, kun on kyse kaukolennosta. Kun jossain vaiheessa alan lentämään Euroopassa, lennän luultavasti enimmäkseen economyssa ja silloinkin, kun valitsen busineksen, tila on kuitenkin yleensä ihan sama kuin alemmassa matkustusluokassa, joten hiilijalanjälki pysyy samassa.

Oikeasti kiitos, että sait ajattelemaan asiaa, ja toivoisin tietysti, että hinnoittelu olisi tarpeeksi huokeaa, ettei tuollaisia turhia lentoetappeja tarvitsisi tehdä. Jos kuitenkin mietitään vain businessluokkaa, sen korkeampi hiilijalanjälki lasketaan sen mukaan, että businessluokan istuin vie enemmän tilaa kuin economyluokan istuin. Jos oikeasti haluaa miettiä absoluuttisia arvoja eikä pelkästään nyrkkisääntöjä, busineksen jälki on suurempi ainoastaan, jos economy on täynnä, jolloin suurempi istuin veisi tilaa economyyn haluavilta matkustajilta, joille ei löydy paikkaa. Jos economyssa on siis tyhjiä paikkoja, periaatteessa businessmatkustaja ei ole vienyt esimerkiksi neljän ihmisen paikkaa, jonka itse istuin saattaa viedä. Tällöin hiilijalanjälki ei ole suhteessa yhtään sen suurempi kuin economyssakaan (jos puhutaan pelkästä pinta-alasta eikä vaikkapa tarjoiluista tai istuimen painon suhteesta polttoaineen kulutukseen yms.). Selitin asian vähän sekavasti, joten pahoittelut, jos en saanut sanoihini mitään järkeä :).

En siis yritä selitellä, että on oikein kuluttaa luontoa noin paljon, mutta toisaalta en ajattele sitä niin, että korkeampi matkustusluokka on kovempi hiilijalanjäljen suhteen automaattisesti. Tuo turha lentoetappi on kylläkin typerä, vaikka sitä katsoisi miltä kantilta, mutta jos pystyn säästämään sillä tuhansia euroja, en viitsi jättää sitä käyttämättä. Vaikka kommenttisi ei saa minua muuttamaan omia matkustustottumuksiani, se sai minut silti ajattelemaan tätä ja voi olla, että se alkaa alitajuisesti vaikuttamaan joihinkin päätöksiini.

Kiitos siis hyvästä ja tärkeästä kommentista, joka varmasti mietityttää monia. Näitä asioita voi lähestyä monella tavalla ja jos tämän olisi esittänyt todella syyllistävästi ja tarkoituksena olisi ollut aiheuttaa mielipahaa, kommentilla ei olisi ollut mitään merkitystä. MUTTA koska esitit tämän asiallisesti ja fiksusti, sait oikeasti jotain aikaiseksi, eli asian syvempää miettimistä :). En halua sanoa tätä mitenkään kornisti, mutta tuollaisella asenteella voidaan muuttaa maailmaa!

Vastaa
Laura R. / Laura let's go -matkablogi 26 toukokuun, 2015 - 08:48

Kiitos Jerry rehellisestä, avoimesta ja ennen kaikkea hyvästä vastauksesta! 🙂 Sitä mä lähdinkin hakemaan, että herättelisin ajatuksia tän asian suhteen, en tosiaan kuvitellutkaan, että tällä yhdellä komentillani saisin sut nyt kääntämään kelkkas 😀 Ja tosi hienoa just tuo että käytät julkisia tai kuljet jalan arjessa ym. Eihän kukaan meistä mikään pulmunen ole, terveisin itsekin joka tapauksessa paljon matkaileva auton omistaja (vaikka kuljenkin kaikki Helsingin sisäiset matkat julkisilla tai pyörällä). Mutta kompensoida voi arjessa myös vaikkapa kierrättämälä tehokkaasti ja vähentämällä lihan syöntiä, niin kuin oon ite tehnyt. Mut ihan mahtavaa, jos tuo konkreettinen esimerkki ja nuo luvut avas tätä asiaa paremmin! Hyvä pointti sulta myös tuo että economyn pitää olla täynnä, jotta busineksen päästövaikutus on tapissa.

Mun mielestä sä keksit jo tähän sun vastaukseen niin paljon sanottavaa et ihan hyvin ois aineksia postaukseen, mut ymmärrän että jos et ole koskaan aiemmin tullut ajatelleeksi näitä juttuja, niin tuntuu vähän et lähtis haparoimaan maaperälle, jota ei tunne. Mut silti ois kyl tosi mielenkiintoista lukea ajatuksia näistä omantunnon asioista laatumatkailijan näkökulmasta. Niin, ja sekin hyvä puoli sun tapauksessas on, että sä lennät tosiaan ainakin tällä hetkellä ehkä ne yhdet lennot vuodessa, joten vaikutus ei ole niin paha 😉 Anyways, ihanaa kun otit tän kommentin niin hyvin ja sain sut miettimään näitä asioita, se olikin tarkoitus! 🙂 Muutetaan yhdessä (blogi)maailmaa ja näytetään omalla esimerkillä, että hankalistakin ja eriäviä mielipiteitä herättävistä jutuista voi keskustella aikuismaisesti ja asiallisesti aiheuttamatta vastapuolelle mielipahaa!

Vastaa
Jerry / Pako Arjesta 26 toukokuun, 2015 - 09:38

Kiitos itsellesi todella kivasta vastauskommentista :). Kierrätykseen yms. liittyen olen tyytyväinen, kun uudessa kodissamme vedestä maksetaan kulutuksen mukaan, joten automaattisesti vedenkulutuksen yrittää pitää aisoissa. Tuollainen käytäntö pitäisi olla kaikkialla.

Kiva juttu, että mielestäsi keksin tähän paljon sanottavaa, mutta juuri kuten sanoit, ajatus tuntuu oudolta, että lähtisi kirjoittamaan asiasta, josta ei oikeasti ole sen suurempaa tietoa. Tuntuisi ehkä siltä, että olisi ”tekopyhää” kirjoittaa asiasta, jota ei oikeasti hallitse lainkaan :P. Mutta pistetään kuitenkin harkintaan!

Todella kiva juttu, että otit vastaukseni noin! Todellakin muutetaan maailmaa ja näytetään, että keskustelut voidaan käydä hyvässä hengessä :D. Tuo on todella hyvin sanottu, sillä kukaan ei hyödy yhtään mitään, jos asioista puhutaan kauhean negatiivisesti. Kun juttua käsitellään asiallisesti ja pohdiskelevasti, sillä on ihan oikeasti merkitystä ja se voi vaikuttaa mielipiteisiin puolin ja toisin. Eli ihan rohkeasti saat kommentoida näitä juttuja jatkossakin, koska sinulla on niin hyvä tyyli, etten pahastu, vaikka mielipiteesi olisi täysin eriävä ;). Olen muutenkin yrittänyt nykyään kasvaa ihmisenä, joten on mielenkiintoista tavata ihmisiä ja jutella ihmisten kanssa, kenen mielipiteet ja esimerkiksi elämäntyylit eroavat kovasti omistani. Hyvä esimerkki oli viime viikonloppu, kun Anne vei minut pariin Helsingin hevibaariin, joissa en olisi ikinä käynyt omatoimisesti :P.

Kiitos tästä!

Vastaa
Pirkko / Meriharakka 26 toukokuun, 2015 - 21:29

En kyllä oikeasti todellakaan kuvittelisi uhraavani lomapäiviä ylimääräiseen vauhdin hakemiseen Prahasta jos sinne ei muuten olisi asiaa, mutta jäi kiinnostamaan, että miten paluumatkalla ”pakotetaan” jatkamaan Prahaan. Matkatavaroilla tietysti, mutta jos matkustaisu pelkillä käsimatkatavaroilla?

Muuten olen samoilla linjoilla kuin moni muukin, että jos valinta olisi 2 matkaa turistissa tai 1 busineksessa, niin ottaisin empimättä nuo 2 matkaa!

Vastaa
Jerry / Pako Arjesta 26 toukokuun, 2015 - 22:35

Se oli sen verran suuri säästö, että päätimme uhrata siihen hieman aikaa :).

Matkatavarat ovat tosiaan se iso ongelma, mutta jos pystyisi reissaamaan pelkillä käsimatkatavaroilla parin viikon kaukomatkan, ongelmaksi muodostuisi silti se, että Finnair mitä luultavammin saisi tietää etapin käyttämättä jättämisestä, jolloin se käsitykseni mukaan antaa sakot tai veloittaa sen erotuksen, mitä kyseinen lento olisi maksanut ilman jatkamista Prahaan. Eli siis kalliiksi tulisi. Näitä juttuja on käynyt aika monelle, mutta ilmeisesti joskus jotkut pääsevät ”livahtamaan” ilman seuraamuksia. En itse ota riskiä :).

Ymmärrän ihan täysin, että olet tuota mieltä! Fiksut ihmiset ovat :P.

Vastaa
Meri / Syö Matkusta Rakasta 28 toukokuun, 2015 - 09:55

Me oltiin muutama vuosi sitten poikaystävän vanhempien Ruotsissa, ennen kuin lähdettiin
Vietnamiin. Ja lennot oli siis sitten Tukholmasta Helsingin kautta Aasiaan. Kyllähän se ketutti paluumatkalla lentää Helsingistä sinne Tukholmaan… Mutta mäkin otin selvää ja tosiaan jotain sakkoa siitä voi saada, jos jää kesken lentomatkan pois. Oudoltahan se kyllä kuulostaa? Muistaakseni taustalla oli jotain, että matkatavarat ei periaatteessa saisi matkustaa ilman omistajaansa ja sitten niiden tonkiminen välilaskun aikana pois koneesta aiheuttaa kuluja jne… Jotenkin mulla pyörii 400 euron summa mielessä tuota sakkoa koskien, mutta voin muistaa väärinkin.

Vastaa
Jerry / Pako Arjesta 28 toukokuun, 2015 - 10:41

Varmaankin saitte kuitenkin lennot halvemmalla kuin Suomesta lähtiessä, joten ehkä se auttoi edes siinä :). Mutta se tosiaan on ärsyttävää, vaikka lentomatka onkin niin lyhyt sinne Tukholmaan tai vaikkapa Prahaan. Toisaalta outoa, että voi saada halvemmat lennot, jos tulee pidemmältä, mutta Finnairin mukaan se johtuu tietyistä markkina-alueista, joissa hinnoitellaan eri tavalla. En tiedä oikeaa syytä. Matkatavaraongelman ymmärrän ihan täysin, koska nehän aiheuttavat tietysti ongelmia, mutta käsitykseni mukaan se sakko voi olla jopa se tavallisen hintaisen lipun erotus tai jotain. Eli luultavasti economyssa ei tule yhtä isot sakot kuin busineksessa. En siis tiedä vaan tämä on pelkkää spekulaatiota. Kiitos, että kerroit myös omista kokemuksistasi :). Jaksaisitko enää uudestaan lentää tuolla tavalla, jos sillä säästäisi tarpeeksi?

Vastaa
Meri / Syö Matkusta Rakasta 28 toukokuun, 2015 - 11:44

Kyllä varmaankin lentäisin. 🙂 Olihan nuo liput jonkin verran halvemmat, vaikka economyssa lentäessä erot ei tietenkään kovin suuriksi pääse. Mutta kyllä siinä useamman satasen säästi.

Jerry / Pako Arjesta 28 toukokuun, 2015 - 12:02

Totta, economyssa voi olla se, että tuosta aiheutuvat haitat ja muut kulut voivat olla jopa suurempia kuin ne säästetyt sataset lipun hinnassa, joten sillä on varmasti suuri merkitys, minne on lentämässä :). Lontooseen ehkä ei hyötyisi, mutta Vietnamiin onkin jo toinen juttu.

Terhi / Muru Mou 28 toukokuun, 2015 - 16:29

Mua myöskin jäi ihmetyttämään tämä sakkouhka… Matkalaukut on tietenkin yksi pointti, mutta enhän mä tsekkaisikaan laukkuja esimerkiksi Prahaan asti jos olen ajatellut jäädä Helsinkiin. Toki jos vaihtoaika on minimissä virkailija voi kieltäytyä tekemästä lähtöselvityksen vain välilaskupaikkaan, mutta muuten siinä ei ole ongelmaa, itse olen monesti tehnyt niin erinäisistä syistä.

Itse olen myös ostanut pelkkää menolippua halvemman meno-paluun ja jättänyt paluun käyttämättä, ilman mitään sakkoja (ja näitä tapahtui matkaopasaikoina useasti, eikä ketään koskaan sakotettu). Järjellä ajateltuna tämä on vastaava tilanne. Mutta pitääkin googletella asiaa, aina oppii uutta 🙂

Vastaa
Jerry / Pako Arjesta 28 toukokuun, 2015 - 16:32

Myönnän heti alkuun, että tästä ei ole omakohtaista kokemusta, joten en tiedä asian oikeaa laitaa. Kaikki perustuu siihen, mitä olen kuullut ja lukenut erilaisista tapauksista, joten en ole uskaltanut ottaa sitä riskiä. Olisi mahtavaa, jos voisi oikeasti toimia noin, mutta ainakaan menomatkalla se ei onnistu (meno-paluu-lennoilla), koska yhden etapin väliin jättäminen peruuttaa kaikki tulevat lennot automaattisesti.

Jos saat tietää tähän ns. ”virallisen” vastauksen, kerro ihmeessä, koska kiinnostaisi kovastikin tietää :). Taidanpa laittaa viestiä Finnairille, jos osaisivat valottaa asiaa.

Vastaa
Terhi / Muru Mou 28 toukokuun, 2015 - 17:20

Juu, missään nimessä ei kannata menolippua jättää käyttämättä! Valitettavasti tätä ei kaikki tiedä. Meilläkin kävi joskus niin, että asiakkaat oli myöhästyneet menolennolta, tulivat omalla lennolla myöhemmin perässä ja olettivat automaattisesti, että paluulento on edelleen käytössä. Siellä me sitten kulisseissa yritetään kuumeisesti saada paluulento uudelleen aktiiviseksi, eikä asiakkaat tiedä asiasta mitään 🙂

Löysin tämän Kuluttajariitalautakunnan päätöksen http://www.kuluttajariita.fi/fi/index/kuluttajariitalautakuntaratkaisut/kuluttajariitalautakuntaratkaisu/1378909479896.html

Eli totta on; jos asiakas jättää yhden etapin käyttämättä, on silloin kyseessä eri tuote kuin minkä asiakas on alunperin ostanut ja tämän vuoksi lentoyhtiö voi sakottaa sopimuksen rikkomisesta. Kiitos Jerry, ilman sua en olisi tätä tiennyt! 🙂

Vastaa
Jerry / Pako Arjesta 28 toukokuun, 2015 - 19:26

Hienoa, että hoiditte asian vielä niin, että asiakkaat olivat tietämättömiä siitä :). Toivottavasti onnistui ;).

Taisin itsekin silloin törmätä tuohon tai ainakin vastaavaan tapaukseen, mutten vain muistanut, että missä sen silloin näin. Kiitos siis sinulle, että kaivoit tuon esiin ja aloit tutkimaan asiaa :)! Ole hyvä, vaikken tässä itse mitään varsinaisesti tehnytkään :P. Odottelen vielä Finskiltä vastausta kaikesta huolimatta, koska haluan tietää, mikä heidän virallinen kantansa on asiaan ja meneekö se tarkalleen sen lentolippujen hintaeron mukaan se sakko.

Annika | Travelloverblogi 28 toukokuun, 2015 - 10:49

Osaat tehdä taidetta siitä, että pääset lentämään bisneksessä. Itse ajattelisin myös, että mieluummin kolme matkaa kuin yksi ja mieluummin aikaa perillä kohteessa kuin ylimääräisiä lentelyjä ympäri Eurooppaa. Lennot ovat kuitenkin vain väline siirtyä paikasta toiseen.

Ei sillä, ettenkö itsekin bisneslentoja käyttäisi. Lennän Bangkokiin bisneksessä tulevana maanantaina, mutta paluulento on päivällä, joten siitä en viitsinyt ylimääräistä maksaa kuin jalkatilan verran. Toinen bisnes tulee lennoilla Afrikkaan. Mutta näiden vuoksi en olisi valmis tinkimään niin paljoa, että voisin matkustaa vain kerran vuodessa, tai lentelisi sinne tänne vain saadakseni makailla kymmenen tuntia tuubissa. 🙂

Vastaa
Jerry / Pako Arjesta 28 toukokuun, 2015 - 10:53

Ihmisille eri asiat ovat tärkeitä elämässä ja minulle businessluokka sattuu olemaan sellainen :). En yhtään ihmettele, että useimmat mieluummin matkustavat useammin, mutta toisaalta itsestäni tuntuu, että saan enemmän irti yhdestä itselleni täydellisestä matkasta kuin useammasta reissusta, joissa asiat eivät ole juuri niin kuin haluan. Busineksen avulla matkustamisestakin on tullut kivaa, kun ennen se oli pelkkä välttämättömyys.

Vastaa
Pirkko / Meriharakka 28 toukokuun, 2015 - 21:43

Tässä vaiheessa keskustelua, kun olet, Jerry, pari kertaa ”puolustellut” businessluokassa lentämistäsi sillä, että lennät sitten vaan kerran vuodessa, niin alan jo vähän ihmetellä, että miten matkablogin saa pysymään matkablogina, jos matkoja on vain yksi vuodessa 🙂
Ehkä tämä oikeammin onkin luksusblogi, jos sellaista blogikategoriaa on?

Vastaa
Jerry / Pako Arjesta 28 toukokuun, 2015 - 22:20

Niin siis olen ”puolustellut” sen takia, koska tähän mennessä on ollut varaa tehdä vain se yksi matka :).

En lähde määrittelemään blogiani tuoksi monestakin syystä.
1. Matkoja voi olla ilman lentämistä (vaikka lentäisin kerran vuodessa, se ei tarkoita vain yhtä matkaa vuodessa).
2. Perustin blogin alunperinkin mm. siitä syystä, että vaikken pääsisi reissuun, reissuista voi puhua, niitä voi suunnitella ja asioihin voi perehtyä blogin kautta.
3. En halua määritellä blogia luksusblogiksi, koska se on liian rajoittava ja sitä paitsi blogini ei ainakaan tässä vaiheessa soveltuisi siihen muutenkaan.
4. Postaukseni sivuavat lähes aina matkailua tavalla tai toisella, joten matkailublogihan tämä on, vaikken niin usein matkustakaan.

Eli kiitos vain, mutta olen edelleen sitä mieltä, että olen määritellyt oman kategoriani ihan oikein :).

Vastaa
Anne 29 toukokuun, 2015 - 06:56

Pirkko, ei matkablogia voida määritellä sillä perusteella, että matkoja pitää tulla useita vuodessa. Matkailusta voi kirjoittaa, vaikka istuisi kotisohvallakin. Näkökulmia on monia, ja kirjoittaahan Jerry paljon esim. hotelleista.

Jonkinlainen luksusmatkablogihan tämä on kai olevinaan, vaikka mielestäni tuota luksusta ja laatua on hyvin hankala lähteä määrittelemään (tästä ollaankin joskus aiemmin väännetty Jerryn kanssa).

Vastaa
Jerry / Pako Arjesta 29 toukokuun, 2015 - 09:21

Juurikin näin, Anne :)!

Se on totta, että luksusta ja laatua on vaikea määritellä, mutta en käytä luksussanaa juuri siitä syystä, etten pidä tätä luksusblogina (muut käyttävät tuota sanaa silloin tällöin), mutta haluan pystyä jotenkin määrittelemään hieman hankalan niche-alueen, joten siksi käytän sanaa ”laatumatkailu”. Se antaa paljon tilaa tehdä, mitä haluaa, koska kuten sanoit, jokainen määrittelee laadun itse. Se vain kuvaa tätä omasta mielestäni parhaiten. Ja kyllä, tästähän on juteltu varmaankin usempaankin otteeseen :P.

Vastaa
I left my heart in Tokyo... mutta miksi? 20 syyskuun, 2015 - 19:48

[…] kirjoitin viime vuonna tässä ja tässä postauksessa, lennämme tälläkin kertaa Tokioon Prahan kautta saadaksemme businessluokan […]

Vastaa
Kei 12 kesäkuun, 2018 - 12:34

Loungea lukuunottamatta, ainoa huomaamisen arvoinen ero eco-luokkaan oli paremman luurit ja ilmainen lasi viskiä.
Itse lensin Pekingiin ja sain ilmaisen upgraden. Paluumatka normisti ecossa ja omasta mielestä ei oo hintansa väärti missään nimessä
tuo business-luokka.

Vastaa
Jerry / Pako Arjesta 12 kesäkuun, 2018 - 13:38

Tästä voi tietysti olla montaa mieltä, koska jokainen arvostaa eri asioita. Noilla kuulokkeilla ei ole väliä, kun itsellä on aina paremmat mukana, mutta ehkä tärkeintä on se kymmenen kertaa parempi istuinmukavuus kuin economyssa :). Toisaalta sehän on vain hyvä asia, jos ei tykkää busineksesta, koska silloin voi matkustaa paljon edullisemmin ja mahdollisesti myös useammin economyssa. Itse edelleenkin pidän sitä sen arvoisena.

Vastaa

Jätä kommentti

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.